9/03/2012

Masalah Utama Proton Gen2




Suatu masa dulu kereta ini boleh dikatakan agak diminati ramai. Tetapi memandangkan ramai pesaing yang telah mengeluarkan jentera yang lebih moden dan canggih, populariti Gen2 menurun agak mendadak.

Saya sendiri telah menggunakan Gen2 sejak tahun 2005 lagi dan kini usianya telah mencecah 8tahun ( kereta ini dikeluarkan tahun 2004 ). Selama dibawah jagaan saya, kereta ini ada mengalami bebarapa masalah.

Kalau tak salah saya, selepas seminggu saya menggunakannya, masalah pertama yang saya hadapi ialah power window. Saya tahu ianya berpunca daripada suis dan menyebabkan motor power window sentiasa berfungsi. Memandangkan kereta ini masih lagi dalam warranty, jadi saya terus menukarkan power window motor yang baru.

Selain daripada masalah di atas, berikut adalah masalah lain yang pernah berlaku pada kereta saya:

  • Power window motor dan regulator ( semua pintu ).
  • Radiator fan motor.
  • Kebocoran Ekzos ( setiap tahun ).
  • Hand brake jammed.
  • Oil sump pecah.
  • Door handle patah.
  • Clock spring.
  • Stabilizer bar patah.
  • Fuel pump.
  • Brake belakang sebelah kiri tidak berfungsi. ( salah sendiri sebab tak tukar dust cover pada brake piston :) )
Buat masa ni itulah masalah yang pernah terjadi. Untuk akan datang tak tahu lah. Jadi kereta ni dah jarang digunakan. Sekali sekala je bawak jalan dekat-dekat.

Bagi penerangan terperinci berkenaan masalah di atas, saya akan terangkan kemudian.

94 comments:

Unknown said...

Saya pula beli Gen.2 baru pd 2007..
kerosakan ikut urutan adalah seperti berikut :
1) Engine oil tank bocor langgr batu lopak air..
2) Tension Bearing berbunyi lps skali lenjan 160km/jam kt highway slama 5minit..
3) Kabel power window blakang putus.
4) Fuel Pump rosak..tukar baru la..
5) Door handle driver side patah..
tu je stakat nh...

drkereta said...

itu kerosakkan yg biasa berlaku tuan.

Mekanik Kereta said...

masalah gen2 atau kereta protonn yang lain agak serupa kerana alatganti dan corak pemasangan yang masih tidak dimajukan.Rosak tensioner bering,pulley berbunyi,window regulator,bering tayar bunyi dll adalah hampir sama pada semua jenama proton.

Unknown said...

Saya pun mengalami masalah yg sama tapi semua dah tukar baru....sekarang dah beli kereta baru so saya nak jual kereta gen2 ni..tahun 2005...kalau berminat bole emel saya pijatomeii@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum..n good evening,,kpd expert2 proton gen2, 1.gen2 sy jerk bila nk shift gear dr parking ke reverse. 2.Digital indicator xsama dgn shift lever 3.Speed meter drop,yg function cuma rpm meter. 4.Fuel indicator kdg2 ok kdg2kdg x. Mohon bantuan..

Unknown said...

Assalamualaikum..n good evening,,kpd expert2 proton gen2, 1.gen2 sy jerk bila nk shift gear dr parking ke reverse. 2.Digital indicator xsama dgn shift lever 3.Speed meter drop,yg function cuma rpm meter. 4.Fuel indicator kdg2 ok kdg2kdg x. Mohon bantuan..

mohamad khamil said...

Salam..sy ada gen2 1.3 2008 ada masalah fius radiator fan selalu putus padahal dah tukar motor fan baru yg pertama pakai dlm seminggu soket kabel radiator ada kesan panas cair dkt kabel positif lepas tu fius putus…pegi tukar motor fan yg baru suspek motor rosak la tapi dah tukar yg baru pun jadi jgk dlm 2 minggu selepas tu fius putus plak lepas tukar fius selang sehari putus lagi…kadang2 o.k…mohon bantuan pada otai2 gen2…t.kasih

Anonymous said...

Saya pemilik gen2 2005, masalah saya kini kete tu enjin mati tiba2,,,pegi bengkel pomen x dpt kesan masalahnya,,,bila check gunakan komputer katanya sensor minyak yg rosak. Bila da tukar berlaku jgk,,,pening kepala mencari kerosakannnya

Unknown said...

Kerta sy mngalami msalah gear box auto....feul 2 kali sthun tukar...ade x cara mngatasi mslah nie semua

Anonymous said...

Gen2 saya keluaran 2005 mempunyai masalah yg saa..enjin mati tiba-tiba..beribu ringgit habis tukar ini dan itu tapi masalah tidak dapat diatasi..ada siapa siapa pemilik gen2 yg mempunyai masah yg sama dan sudah dpt jawapannya..pls share..thanks

Anonymous said...

Kalau enjin mati tibe2 itu adalah mslh crank sensor sangkut kat drive shaft.sy pernah kena dah.tukar crank sensor tu je..masalah sy sekarang kereta jerking je tak hilang2 lagi.dah tukar coil/distributor,cable plug dan spark plug semua tetap jerking.servis throttle body pun sudah tapi masalah jerking tetap ada kat Gen2 sy.harap expert2 dapat tolong.ada mekanik kata spoket menghala ke gearbox tu dah rosak dalam erti kata lainnya shot.sebab tu tersenggok2 bila timing rendah.macam orang batuk pulak..hmm.entah la.mohon sesiapa tolong..

owner said...

Salam Geng Proton..
Proton Gen2 boleh dikata kan banyak masalah.

Masalah vs Punca
a. power window stuck/cable putus = old design walaupun tukar baru
b.fuel pump rosak - effect kpd fuel meter = old design langsung tak praktikal
c. Door handlr patah = mold design issue. Plastic kosong bukan isipadu penuh
d. Engin oil tank pecah = design issue sebab ia terletak di bawah sekali dekat dengan permukaan jalan
e. Reverse sensor problem = analisis perlu dilakukan proton
f. handbrake loose = wear and tear
g. lampu sering terbakar = analisis perlu dilakukan oleh Proton
h. dan lain-lain

Comen ini bukan hanya untuk memburukkan keadaan tapi ia adalah untuk pengetahuan pengguna dan pengeluar memperbaharui rekaan yang lebih baik.
Bukan sekadar mengeluarkan model baharu tetapi masalah lama sering berulang kepada kereta baharu dan juga model baharu.
Focus kepada punca masalah dan cuba mengubah rekaannya yang agak ketinggalan.

Anonymous said...

As salam pemilik proton gen 2....saya pemilik gen 2 model 2005..maslah 2 semua saya penah alami..Dulu masalah utama saya kereta ni slalu je mati bila tngah drive.so nasihat saya pada yg ada maslah sama cube tukar fuelpum baru..insyallah setel maslah..saya dah terkena.

Unknown said...

assalamualaikum..saya azlan pengguna baru gen2..barsu pagi ni terjadi..tiba2 krete sy tu mati sendiri,,bile start ade bunyi juga tapi bile tekan minyak tak hidup pula..so ade sesape yg tahu masalahnye..mohon tunjuk ajar ..

Unknown said...

Aslm.saya pemilik Gen2,2005.masaalah keta saya selalu jr mati tiba tiba.fuel pump dh tukar tapi masaalah dtg kembali .mohon bantuan kpda sesiapa yang ada pegalaman tersebut..

Anonymous said...

kena tukar fuel filter dl.sy punya mcm tu dl tukar fuel filter selesai masalah keta mati2

Unknown said...

Assalam,kete gen2 sy selau jadi bila engine off tp kipas still berpusing lagi. Kadang2 sekejap,kadang tu sampai abes beteri dibuatya.

Unknown said...

bawu ingat nak belikan gen2 tuk bini...adehhh :(

Unknown said...

Saya pakai gen 2 2005. Masalah kereta saya bila saya tekan minyak kuat2 masa naik bukit akan keluar alarm cheak engine.saya nah cek pakai komputer katanya speend sensor problem. Dan kadang masa kereta jalan laju saya tekan berak nak berhenti engine pandai mati. Napa tu ya. Saya mohon otai2 tlg bagi nasihat pasal masalah saya ni.

Unknown said...

Saya pakai gen 2 2005. Masalah kereta saya bila saya tekan minyak kuat2 masa naik bukit akan keluar alarm cheak engine.saya nah cek pakai komputer katanya speend sensor problem. Dan kadang masa kereta jalan laju saya tekan berak nak berhenti engine pandai mati. Napa tu ya. Saya mohon otai2 tlg bagi nasihat pasal masalah saya ni.

Unknown said...

Break*

Unknown said...

Break*

Anonymous said...

Saya pernah kena persis seperti ini. Problem pada relay fan (Kipas) yang ada dalam kotak fuse. Ada label 'fan relay '. Lepas tukar, in sya Allah selesai masalahnya mcm kes saya. Harap membantu.

Salim2014 said...

Assalamualaikum geng2 Gen 2. Saya pemilik Gen 2 1.3 (A) keluaran Disember 2006.

Selama hampir 10 tahun memandu, berikut merupakan masalah2 yang selalu jadi:-

1. Baru 2 tahun pakai air-conditioner sudah problem

2. Penunjuk minyak digital tidak tepat. Baru isi minyak tapi penunjuk tunjuk macam dah pakai half

3. Masalah makin kronik pada awal 2016 ini. Penyakit lama kereta berulang: Enjin akan mati bila hidupkan air-conditioner atau reverse kereta. Masa nak parking pun tiba2 enjin mati sedangkan air-condition tidak dihidupkan

Please kawan2 siapa pernah ada masalah macam ni? Share2 sikit

Dulu 2013 saya pernah ada masalah sama dan bila bawa ke workshop dorang repair air-conditioner pulak sedangkan air-conditioner no oroblem dan masih sejuk pun. Sakit lain dia repair lain. Masa tu aku terbang RM1.7K huhu

Salim2014 said...

Assalamualaikum geng2 Gen 2. Saya pemilik Gen 2 1.3 (A) keluaran Disember 2006.

Selama hampir 10 tahun memandu, berikut merupakan masalah2 yang selalu jadi:-

1. Baru 2 tahun pakai air-conditioner sudah problem

2. Penunjuk minyak digital tidak tepat. Baru isi minyak tapi penunjuk tunjuk macam dah pakai half

3. Masalah makin kronik pada awal 2016 ini. Penyakit lama kereta berulang: Enjin akan mati bila hidupkan air-conditioner atau reverse kereta. Masa nak parking pun tiba2 enjin mati sedangkan air-condition tidak dihidupkan

Please kawan2 siapa pernah ada masalah macam ni? Share2 sikit

Dulu 2013 saya pernah ada masalah sama dan bila bawa ke workshop dorang repair air-conditioner pulak sedangkan air-conditioner no oroblem dan masih sejuk pun. Sakit lain dia repair lain. Masa tu aku terbang RM1.7K huhu

Anonymous said...

Salam saya pakai gen2 auto 2006. Gen2 saya bermasalah mati secara tibe2 tengah drive. Masalah ni berisiko akan berlaku kalau waktu jem dan cuaca panas tapi temperature normal. Kalau drive secara rushing pun akan berisiko kereta mati. Selepas 10-15minit baru kereta boleh start balik dan jalan seperti biasa. Dah try tukar crank sensor pun masalah jadi lagi.

Ada sape2 pemilik gen2 ada masalah yamg sama dan tahu cara terbaik nak betolkan?

*sangat seram kalau kereta mati tengah jem. Dah la tambahkan jem yang ada, dengan org yang hon2 marah2 lagi. haihhh..

Unknown said...

Automatic gbx tanda D berklipklip bila kete jln, gear tak shift lebih dari 3, sankkut di 3 je, tak downshift bila kete slow, apa dah rosak , siapa tau.

Unknown said...

Automatic gbx tanda D berklipklip bila kete jln, gear tak shift lebih dari 3, sankkut di 3 je, tak downshift bila kete slow, apa dah rosak , siapa tau.

Unknown said...

Hey smue...masalah sy dgn kereta gen2 skg da da paki hampir 10 tahun ni ialah bau minyak yg xtau dtg dr mana.da puas bwk g bengkel merata2 check tkde yg leaking.tp bau dr dalam kereta kuat.naik pening dibuatye.sesiapa bole tolong.email sy adillamas@yahoo.com

Unknown said...

Bau petrol ke atau minyak pelincir terbakar.

Unknown said...

tanda2 gearbox nak rosak... tk pun wiring gearbox suis problem...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam, mintak tolong saudara2 yg pakai gen2/ persona. Gen2 saya ada masalah pintu. Kuncinya susah buka. Center lock dah lama out. Semalam paling teruk. Guna kuncipun x boleh buka pintu. Siapa2 tolong berikan pandangan.

Unknown said...

Salam, mintak tolong saudara2 yg pakai gen2/ persona. Gen2 saya ada masalah pintu. Kuncinya susah buka. Center lock dah lama out. Semalam paling teruk. Guna kuncipun x boleh buka pintu. Siapa2 tolong berikan pandangan.

baha81 said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Dah jumoa ke apa puncanya..kereta wife saya pun sama...x dpat dikesan punca...klau dh jmpa punca boleh bg tau saya...

Unknown said...

Dah jumoa ke apa puncanya..kereta wife saya pun sama...x dpat dikesan punca...klau dh jmpa punca boleh bg tau saya...

Unknown said...

Salam. Sya guna gen2 tahun 2006. Enjin mati secara tiba tiba. On enjin dan bila pulas xder bunyi crank. Macam bunyi wisel jer. Siapa boleh bantu punca masalah.

Unknown said...

Salam. Sya guna gen2 tahun 2006. Enjin mati secara tiba tiba. On enjin dan bila pulas xder bunyi crank. Macam bunyi wisel jer. Siapa boleh bantu punca masalah.

Anonymous said...

salam...sy bru beli gen2 2nd hand..bru 5 hari pakai..hari ni nak start kereta xboleh..mcm ter"lock" d stereng..try jgak pusing2 kan stereng spt yg di ajar kwn2 sy tp xdpt..xtau mslh apa..samada mng kereta ni ad cara lock sdiri atau tmpt msokkan kunci tu rosak..mohon pencerahan..sy xtau apa2 psal kereta..terima kasih

ming army said...

gen2 ni bnyak penyakit...terutama pada pintu...klo kena panas dy susa buka...klo x ble buka pintu g mekanik tukar inner lock...lepas tukar...ok la ...kdng2 bila kmu buka kunci gen2 tukar batry...dy ble ter reset chibai...nak lock unlock pun x ble dy buat bunyi arlm piuk piuk piuk piuk piuk piuk gila

Anonymous said...

Ya, kereta saya pun masalah sama,siapa ada jln penyelesaian?

Unknown said...

Kerata tuan sama tahun dgn saya tp kerata saya Auto,sya pernah alami masalah seperti ini kereta mati tiba2 mati, pomen detect fuel pump rosak .n tukar baru ok.

Unknown said...

Salam saya pakai gen2 auto 2006. Gen2 saya bermasalah mati secara tibe2 tengah drive. Masalah ni berisiko akan berlaku kalau waktu jem dan cuaca panas tapi temperature normal. Kalau drive secara rushing pun akan berisiko kereta mati. Selepas 10-15minit baru kereta boleh start balik dan jalan seperti biasa. Dah try tukar crank sensor pun masalah jadi lagi.

Ada sape2 pemilik gen2 ada masalah yamg sama dan tahu cara terbaik nak betolkan?

*sangat seram kalau kereta mati tengah jem. Dah la tambahkan jem yang ada, dengan org yang hon2 marah2 lagi. haihhh..

>> Mmg ni yang jadi kat Gen2 2005 (A) saya sejak setahun lalu, still x der pnyelesaian...tukar itu ini..kena time balik kg, mesti jadi..

Unknown said...

Salam.
Siang tadi gen2 sy mati byk kali di highway..jalan 5 minit then mati..pastu rileks kejap then bleh hidup..bile da jln mati lg..knp ye??

Unknown said...

Assalamualaikum.
Saya pemilik kereta Proton Gen2.

Gen2, memang best. Dibawah adalah masalah yg telahpun berlaku pada kereta Gen2 yg sy nk share,

- Tetiba hon bunyi tak henti. Padahal tak tekan hon pun. = ada socket kat dlm stering problem. Yg bulat tu siap ada control volume radio. Mahal gak tu.
- Handle pintu patah = walaupun handle tu dlm rm20, tapi mmg fragile.
- Power window = mmg smpai time kna tukar motor/ bracket
- Meter tetiba mati = socket meter longgar, tk tau mcm mne jadi mcm tu. Kna buka cover meter & masukkan balik socket meter.
- Head Gasket = tak tahulah kenapa slalu bocor. Head tak bengkok pun. Minyak hitam slalu ada je yg terkeluar.
- Radiator Fan = Tukar je yg baru
- Gear Auto, kadang2 drop gear mcm nak racing = Solusinya, sy buat bodo je tetiba dia ok.
- Latest, sy bawak 180kmh baru2 ni, skang tetiba rpm2000 ke rpm3000 bunyi mcm aeroplane boeing 747. = pergi kedai check, pomen kata oil pump. RM500 brand new upah pasang RM220.

Bersabarlah wahai pemilik Gen2.

Spare part senang nak dapat, masuk gaji boleh lah baiki sedikit sebanyak.

Apai said...

Nk try amik gen2.. hrp2 x jd mcm tu.. risau gak ni

Saifuddin Ahmad said...

Nak start ....bunyi ada spt biasa tapi enjin tak hidup, dlm 1 minggu akan jadi sekali, biarkan 1 hari baru boleh hidup semula, bengkel ckp crank sensor, dah tukar, lepas 2 minggu kena semula. Apa punca nya...fuel pump?, starter?, wiring? ATAU lain lain

Anonymous said...

Saya budak Baru belajar tolong jawab sy.sy survey Kereta Gen2 ni..enjin OK bunyi masih sedap.Tapi hon x berfungsi.Adakah terdapat kesan sampingan lain jika hon x berfungsi?( contoh wiring?)

Unknown said...

Isteri saya baru dpt gen 2 second, power window mmg mslh, dh hbs dekat rm400, damper lg, reverse sensor rosak, rasa risau nk jalan jauh, takut mati enjin plak.

Yanbentayan said...

Assalamualaikum dan slm sjhtera..
Sy dh pkai gen 2 thun 2005..dlu beli scndhand..dh 7 thn pkai...total usia kereta 12 thn.
Sy byk baca komen tentag enjin mati tiba2. Rata2 mengatakn fuel pump rosak. Dlu sy kena madalah ni. Pomen ckp tukar gear box. Sbnarnya tgok pd wiring kat fuel pump tu. Wire body dia ada msalah. Pd yg kena madalh ni,cuba dirctkn wire negatif yg ada kat fuel pump tu ke body. Insha Allah ,fuel pump jln smula. Dh 5 thn sy wat mcm tu. Smpai skrg,bila enjin mti tiba2,sy tykar wayar lain sbab wire tu akn pns. Lama2 putus.
1 lg msasalh tntag gear box. Klu gear auto ada jerk masa tkar gear,atau gear tukar sndri,cba cheeck inhibitor switch ( kotak hitan btul2 bwh bateri )...klu buasa bsuh enjin,kmugkunan bsar kotak tu msuk air. Bkak,cuci,greasing smula,in sha Allah..dia ok blik. Jgn mudah pcya bila pomen ckp tukar gear box.
Inhibitor switch tu pn bila psag blik,kna adjust ckit. Klu x nti msuk gear R,tp indicator kat dadhboard tlis P...
Ni pgalaman sy yg ŕpaire sndri 2 bnda ni.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam..
Naik Tanya masalah gen 2 saya yalah bila reverse enjin mati.
Bgitu jg klau gear D pun enjin mati..apa masalah nie..

Unknown said...

as.salam..gen2 saya mati kasa dalam perjalanan..chek k dah semua part ok..cuma cable plug 2 dan 3 ok..1dan4 x adaa api kluar...dah tkar coil plug lainpon sama je..tkar cam sensor dengan carank sensor sam jgk...ape masalh ye..dabnyak hari sadai tpi jalan..

Unknown said...

Tukar fuel filter minyak

Unknown said...


Tukar fuel filter minyak

Unknown said...

Salam semua... Klu off gen2 tp lampu2 dkt button dan lampu still on.. apa masalah ya...

Unknown said...

Klu gen2 tahun 2010 ad masalah sama ke?

Unknown said...

Slm..mw tnya klo gen2 tiba2 mati tym drive pa problem r sma da lmbg kluar dr Pat tkn mnyk tu..wrna tuning

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Masalah saya lain..kereta gen2 cps tahun 2010.. Masalahnya bila masuk gear kereta x jalan... Gear 1 dia jalan sikit, masuk gear 2 langsung susah nak jalan.. Mengaum je lebih mcm x masuk gear... Gear reverse pun camtu.. Lagi pelik enjin x padam walaupun kereta berhenti time ada gear... Apa punca agaknye??

Unknown said...

Selamat pagi, gen 2 sy (2005) baru siap general overhaul, crank dpt tp enjin tk hidup. Spark plug tdk mnyala, tiada karan, dah tukar cable plug dn coil plug. Camshf senso dn carank senso pun dah tukar tp masih tetap tk hidup, spark plug tiada karan.. kawan² mekanaik atau yg prnah alami mslah ni, tlong beri tunjuk ajar.. bantu sy.
🙏🙏

Unknown said...

Sy semua dh check blm tau masalah.msalah krta tuan dh selesai ke.sbb masalah kami hampir sama

Udin said...

Assalamualaikum. Saya ad sedikit masalah dgn proton gen2 manual x brpe pasti tahun bila brpe, tapi yg pasti kereta ada masalah dgn fuel pump jalan tanpa henti dan minyak petrol penuh di silinder nombor 3.. Bila di scan menggunakan computer, maka keluarlah ia fault code (P0267).. Soalannya, ada sesiapa di sini pernah mengalaminya? Kalau pernah apa yang harus ditukar? Terima kasih.

Unknown said...

ada lagi tak tuan

Unknown said...

Assalammualaikum....saya pakai Gen2 thn 2005....mslah yg sama mcam.yg lain2 juga...hon, motor fan, power window, door handle patah.mslah.paling baru ja jadi selasa mingu ni....naik bukit mau.pegi ranau tiba2 enjin mati tekan.minyak langsung xdpt uda tpi kipas masi pusing panik jga la sbab stering mcm jem lagi pla ats bukit tinggi lpas berenti reset pas 20 minit start hidup balik jln lgi dlm 5min mati balik Mslh yg sama so berenti tepi xbrani bwa da panggil tow kreta bwa balik uma naik atas lori tow. Macam2 org ckp....distributor la, wiring la, gear box la....kreta mi.bru ja.tukar batri, motor fan, radiator hose mcm2 da tukar baru...byk duit da guna tpi mslh yg tiba2 enjin mati ni yg bkin stress...4 hri.kreta tu da tdoo mau cek.guna computer box kunuk paling bagus....pleZz komen sapa yg prnah ada problem ni

Unknown said...

Permisia, mau tanya..
Saya puny proton gen2..
Pertama kali saya stater mesin hidup.. terus sya matikan.. stater ke 2.. meain tidak hidup..
Kira-kira masalahnya dimana ya?
Mohon petunjuk
Terima kasih

Unknown said...

Boleh check classplate kemungkinan dh nak habis

Unknown said...

Salam smua nya nak tnya ni gen2 sya tak ble hidup masalah fius memori pndai putus asal aku tukar putus apa masalah ya tolong kongsi,,

Unknown said...

Saya Khairul Anuar dr. Kangar, Perlis bermasalah dgn. Proton Gen 2 saya keluaran tahun 2004(1.6-Manual)radiotor cepat panas[meter radiator naik keparas maximum].bagaimanakah cara mengatasinya? T. Kasih.

Unknown said...

Coil gen2 ada relay tak

Unknown said...

sy bru beli 2nd hand gen2 .. masalah yg ada skng , lock problem . masa tekan minyak akan lock n unlock . kalau lock pintu , tetbe akan unlock sendiri .. kalau mcm tu ape yg harus sy tukar ye ?

Unknown said...

cable computer x berfungsi semasa nk tuneing

Unknown said...

Sama mcm sy..bila jln lama sket akn mati..tp skang da ok sbb tukar sensor.

Lex said...

Apa masalah gen 2 2007..tiba2 drop gear

mohamadnorhadie said...

wayar negatif fuel pump cmne nk kenal? terus touch ke body ke??

Unknown said...

salam bang dah settle ke masalah ni

Unknown said...

kalau lah abang dapat baca ni dan tahu macam mana nak selesaikan masalah ni abang tolong wasap saya 0196890148 terima kasih bang

Unknown said...

Soket nak sambung ke computer untuk tunening x berfungsi, adakah masallah computer box

Unknown said...

Tukar sensor gearbox out saja tu..rm100 beli dkt half cut kalau kedai rm250..tukar sensor out saja..

Unknown said...

Gen2 Saya tiba - tiba mati semasa sedang memandu tetapi apabila di start semula dia hidup. Bolih tolong Saya macam mana untuk menyelesai masaalh ini.

Unknown said...

Aduhh korang rasa patut tak saya ambil kereta gen2 atau ambil kreta yg lain?? Bile tgok komen sini.. Sgt2 menakut kan.. Mcm2 masalah.

Unknown said...

Saya guna gen 2 cps, mula2 pakai kereta pun mcm tu, cuba encik duduk dlm kereta, lps tu tekan lock tepi pintu, lps tu cuba tekan butang reset sebelah butang lampu kecemasan utk unlock, klu tangkai lock tepi pintu naik, encik keluar dari kereta dan tutup pintu, lepas tu cuba lock dan unlock guna remote, semoga berjaya. Itu biasanya utk reset sistem kekunci, semoga berjaya.

Malaykingmy said...

Tu msaalah kepala sotong atau api coil

Malaykingmy said...

Saya ada proton gen2 dah pakai 5tahun kerena saya.bli 1owner tahun 2005 masa hujung 2013 harga 14k msa tu gen2 klau 2010 org jual 26k lagi mahal lgi gen2 msa tu agak top untuk bdak2 racing koner memang best keta yg paling x banyk msaalah vios dugong dan wira..x pnah ada msaalah sy..pkai tapi gen2 sya pakai ni mmber sy kata keta import dri uk sbb saya punya ori manual tapi ada airbag kiri kanan ada abs seat kulit ori dasbord hitam doortrim kulit smua ori bukan balut owner kata dia bli tahun 2006 reg 2006 buat 2005 msa dia bli harga 64k sya rsa untung dpt ..siap resit pn dia bgi kat sya mngkin sbb ada syitem abs seat kulit abs kiri kanan tu yg mahal sya pkai dri 2014 sampai skrng satu ja pnah trjdi msaalah ecu rosak keta jeking teruk sempot lps tukar sampai skrng xdak msaalah apa sy dri 00 sy bljar giat mara so sy dh blh tukar clutch timeng belt sndri so..x rugi..langsung bagi saya keta apa pn kalau ko x jaga smua rosak wlaupn sy ada keta lbh mahal tp sy syg gen2 ni bgi sy lejen xdak dia xdak lah lotus campro..satu je..engine campro sgt2 panas..bnding engine lain xmau ada msaalah pakai coolent toyota ori rm25 kdai spare part jgn bli dlm shopee 13rngit tu fake n klau x pnah tukar thermostat tukar lah thermostat pakai coolent so slama 1tahun x pyah risau engine overheat jaga coolent n tukar thermostat ikut km klau x tahu snang cita 1tahun ke stahun stgah ke msa ganti coolent baru tukar skali thermostat..aku penah x pakai coolent berkarat habis paip n hos water pump sampai kan tangki air aku pecah.punca..thermostat jem..air x dpt nk sejukan.engine patut lah..aircond x sejuk check gas gas ada. Lepas tukar. Thermostat malam sampai beku cermin sejuk siot..tu la..pngalaman aku org yg kata keta proton bnyk msaalah ni sbnarnya.dia yg bnyk msaalah sampai x servis keta klau ko jaga dgn baik xkn lingkup lah.bukn boh minyak n tukar minyak engine je..banyak..lgi..tu aku syorkan bljar pomen kadang2 korang hantar kedai tinggal plak..kdang2 jnis pnipu apa pn x servis. Servis main2 tu yg lingkup korang kata seevis elok tpi camna blh rosak.aku pdhal org tu x srvis dgan btl kena btl bodoh2 xtau bab2 keta kena kencing lah..aku x stuju gen2 cepat rosak..mmber aku n spupu aku abg ipar dia dorang beli gen2 dri..2004 smua brng ori langsung x pnah..tukar x pnah rosak..tnya servis kat mna..kat proton dorang buat dngan btl kita servis kat mna..??kedai x kenal main hamtam ja tnggal kereta buat kat org kita kenal xpa..la..ramai org x tahu banyak pnipu skrng ni aku dah bnyak kali kena tipu dorang tukar barang keta kita bukti ada aku cita ni aku dh bnyk kali dh kena tipu sbb tu aku msuk giat mara trus..alhamdulilah skrng ni dulu aku servis kat kedai habis 1500 skrng hanya..500 buat.sndri untung n lbh kemas buat sndri sbb keta sndri x smua pomen nak buat kemas2 keta org ada pomen kemas keta org buat elok2 tp susah nk jmpa..kcuali ko bwak kluar camere ckp nak boh lam youtube.. ko tngok itu olang. Buat mcm keta raja..

Unknown said...

Kegunaan fius memori untuk ape ye. Dan macam mana nak tau altenater elok atau tidak saya selalu bateri problem

Reyrchjr said...

Kereta saya gen2 auto 2006 pandai bliking ada sentap..free tiba2.apa masalah ya?

Unknown said...

Ada nombor telephon tak? Saya nak wasap minta perkongsian pakai gen 2 ..

Unknown said...

Kenapa gen 2 ni dua kali pulas kunci terus hidup

CikPuan said...

Gen2 saya manual beli baru tahun 2005
Mula buat hal
2014 power window belakang sebelah kanan
2019 radiator bocor
Kesimpulan
Gen2 saya sangat baik Jaga tuan dia

Unknown said...

Hi saya dri sabah.masala kereta saya gen2.masla alarm kereta.berbunyi tidak dpat tekan kunci masi juga berbunyi.cam mana ya minta tolong ni

Anonymous said...

selamat malam tuan.. sya ada sebijik kereta gen2.. nak tanya apa puncah gen2 selalu mati sementara berjalan.. tak sampai 5saat start balik.. hidup mcm biasa. jalan lurus.. dia tiada masalah.. setelah jmpa lampu merah.. slalu je nak mati.. mohon bantuan..

Anonymous said...

Ada no fon x boss

Anonymous said...

saya beli 2nd hand keluaran 2007. baru seminggu pakai enjin overheat, kipas tak jalan. tukar fan relay pun jadi lagi.
2 kali overheat atas penang bridge terpaksa tunggu towing 3jam 2x sbab lori xbleh naik jambatan waktu puncak.
sentiasa rasa berdebar bila drive takut overheat. last say jual selepas 1tahun.